Nuff said, will travel

Monday, September 3, 2012

Derita Itu dan Mimpikan Ibunda Selepas Hari Ke-124


Posted Date: : Apr 2, 2004 5:14 PM
Kami kekosongan. Baru lepas dari derita. Derita, don't you get it? Derita seorang diri. Aku terlepas nak review gig hari Sabtu lepas, terlepas juga ke Taman_Saya di Damansara, Muid Latif was there, dan bila terlepas kerja, dalam keadaan derita tu, macam mana aku nak hidup? Macam mana pulak aku boleh hidup, stay and rose and compromise,.... Even aku mimpikan ibunda. Ada 3 ibunda. Aku lihat dia di dapur, satu lagi di dapur juga. Tetapi aku kejutkan ibunda aku yang satu itu, di tempat tidurnya, seperti zaman kecil aku. "Mak! Tengok mak," aku mahu comfirmation. Aku ikut di belakangnya, melihat 'imejan' ibu itu berlalu. Sungguh mengerikan melihat imej sendiri berjalan selamba di hadapan diri-sendiri, seperti diri kita sudah mati. Tapi ibunda juga berkeadaan seperti biasa. "Nothing happen." Aku ingat lagi memegang bahunya. Ibunda rendah saja. Meanwhile, aku tak boleh bayang bagaimana aku masih boleh hidup seperti hari ini. Hari-hari demam, di katil yang bukan anti-steril, Selasa, Rabu, Jumaat, Sabtu (hari gig dengan Abas Salimi, but we're not there, dan Abas bersama Mostlympt tak sempat beraksi when police took the place), Ahad, Isnin, Selasa, Rabu,...... dan hari Khamis, ke ofis dengan tangan hanya punya tambang pergi balik. Kenapa menyakitkan diri tanpa makan, minum? Hari Jumaat pula pukul 10 pagi,... di kedai mamak aku cuba bangkit ketika cuba tunggu diri distuff with food. RM2 yang sabar,... mencabar, yang penuh dengan test. Aku nak mintak tolong dari ahli keluarga aku,.. but not this way? Orang lain pulak,.... orang lain? Kalaulah orang lain tahu. Orang lain tu adakah kenal sesama kita? Saat terakhir yang aku ingat, kami sukar berjalan ke ofis kerana diri sudah full. Derita past, present, di sini, di sana, everywhere. Kalau orang lain bisa hubungi kami untuk beri pertolongan. Kami banyak hutang. Tapi itu cara kami. Cara yang kami tak minta.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...