Nuff said, will travel

Monday, September 3, 2012

Orang Yang Asyik Ingatkan Duit dan Di Tahan Semalam

Posted Date: : Apr 8, 2004 10:03 AM
Aturcara majlis: 8 atau 9 pagi, tak pasti - Bangun ketika mentari sudah terbit. Yang aku tau semalam Abang Rom tanpa niat telah buat aku kerja sampai aku rasa aku kena tahan sampai pukul 10 malam. Semalam balik dengan keadaan letih sekali. Aku patut stay sampai pukul 12 malam pastu buat carwash, sebab nak setelkan duit yang aku pinjam dari Abang Nayan RM2. Tapi lepas aku rilek atas katil, tetau aku dah terlelap. Berapa kali aku bukak mata balik, tapi tak larat nak bangun. OK, lepas bangun, basuh muka, aku bawak bahan-bahan yang perlu aku sketch pastu bila aku sampai ofis terus transfer atas Mac. Tak pernah-pernah aku buat sebab idea aku selalu out. Kalau car wash, car wash jer la... 10:30 pagi - Lepas satu kereta, cost RM3.50, terus cari nasik lemak. Not good,... dah habis dah kat kedai Mamak, aku bungkus bihun goreng jer dan teh o ais. Sepatutnya aku pegi ofis pukul 9 pagi. 11 pagi - Buat skuter, dapat RM2 + tip RM1. Pastu aku rasa dah tak ada car wash work. Hari kerja macam Rabu ni memang kereta slow sikit masuk. Aku perasan sorang lagi pekerja shif malam masuk. Ia mengecilkan skop pendapatan kami. Aku sambung sketch tadi. 12 tgh hari - Aku declare off kerja carwash dan prepare ke ofis. To conclude, aku dapat RM6.50. Tolak sarapan tadi = RM2, ban kon = RM0.50 untuk dapat baki RM0.50 buat baki tambang, roti kacang merah + keropok ubi dengan sos satay 'Diction' (macam-macam style dah diorang buat jajan ni) = RM0.70 juga untuk pecah duit tambang, total RM3.20. Ada RM3.30 dan tolak duit tambang RM3.20, ada balance 10 sen. Adil? Tu pun time aku bersiap, Jo datang bilik aku dan mintak RM2 yang aku pinjam semalam. "Abang Nayan mintak." Damn! Orang yang asyik ingatkan duit! "Kalau aku bagi ko, aku takder duit tambang dah." Aku suruh dia tolong bayarkan dulu tapi Jo tak kerja tadi. "Malam ni," final words aku. Teruk juga orang ni. Aku kat tempat car wash Nayan ni dah lebih 4 bulan, dan dia masih tak percaya aku. Tu aku tak kisah. Tapi bila masuk bab duit ni, dia dah sampai tahap menyamakan aku dengan penagih-penagih tu yang pinjam puluh-puluh ringgit. Jauh beza. Dan ini first time aku pinjam Nayan, dengan jumlah yang kecil.... One thing yang aku tak suka about Nayan ni, ialah relationship pekerja dengan majikan yang teruk, dan tiada tolerate, This sucks! To p/s the day, aku naik bas 11D ke Batu Caves pukul 1:40 tgh hari, sampai dalam pukul 2:30 petang. Terus buat page Input Output dengan Mac yang perlahan. Ada 2 orang staf baru yang buat praktikal, sorang laki, sorang perempuan. Aku tak jelas nama yang laki tu sebab telinga aku dah out. Hah! Aku kena cepat, that's why aku kena pegi kerja everyday pukul 9 pagi. But,.. not this way. Satu page update untuk satu hari adalah progres kerja yang SANGAT PERLAHAN! Aku rasa nak balik cepat. Perlu kerja keras lagi esok. Dengan dana yang terhad. Tiada apa-apa untuk dihadam malam ni. Pathetic.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...