Nuff said, will travel

Monday, September 3, 2012

faktatakdirkebenarangembira


Posted Date: : Apr 14, 2004 12:26 PM
"Face the fact!" Berhadapan dengan kenyataan. Maksudnya, dulu aku tak tau apa itu kenyataan dan bagaimana untuk terima kenyataan? Salah tu. Ia lebih kepada soal takdir. It's my fate. My destiny? Takdir kekadang buat kita rasa sukar. Sukar untuk teruskan hidup. But life's goes on. Kami mahu space. Space to live and to give opinion. Menyampaikan sesuatu. Secara lisan, bertulis dan sebarang bentuk yang boleh kami layangkan ke mana-mana yang difikirkan perlu, berpijak di ruang itu. Kebenaran. Kita cari kebenaran. Kita tak mahu kepahitan terbit di hati mereka. Kita mahu mereka senyum, gembira, dan kita membuatkan mereka gembira. Iaitu hadiah yang paling tulus yang dapat kita berikan. Indah, bukan? Kalau boleh! Insya Allah. Jadi, kami usahakan. When my life's not that easy, jalan kami berliku,... itu adalah takdir kami. Kami boleh terima. Tapi yang sukarnya, bila dibahu kami ada harapan mereka. Yang difikirkan mereka, dirisaukan mereka, ialah future kami. Mereka mahu kesenangan untuk masa depan kami. Susah. Senang. Susah untuk jadi senang. Like what? Tapi mana ada manusia yang tak merasa susah. Aku melihat manusia punya pelbagai elemen di dalam diri mereka. Kalau mereka sudah mengerti, itu kurang sukar lagi. Ia hanya decrease, tapi tidak fully release. Pengertian ini, membawa kepada ketabahan. (baca: punya ketabahan) Tapi lagi susah kalau tak biasa menghadapi kesusahan, selepas kita selalu saja berhadapan dengan kesenangan. Ada yang baru mengahadapi kesusahan yang pertama. A debut difficulty. Dan dia jadi orang yang paling susah di dunia. Susah juga berjenis. Ada kesusahan orang ni yang buat kita ketawa kerana bentuk kesusahan dan cara mereka, yang bagi kita, nothing sebab yang kita dapat sekarang is real. That's ok. Ia buat kita ketawa atau senyum dan lupa seketika tentang kesusahan kita. Jangan fikir sangat. Afterall it's just some. Belajar terima takdir. Apa-apa yang bukan keinginan kita, walau sepahit manapun, ia adalah takdir. Ditetapkan berlaku kepada diri kita. Manusia tak lari dari masalah. Kenapa kita selalu bermasalah dan rasa gelisah? Fikirkan juga kegelisahan itu mungkin berpunca kerana kita juga punya masalah dengan Allah swt. Kita tak selalu berhubungan denganNya melalui solat. Kita lupa kata-kataNya di dalam kitab Al-Quran. Tiada doa. Baikkah aku? Aku pernah buat silap. Aku selalu buat silap. Aku menerima orang, sahabat, kekasih yang dapat membimbing aku tentang kebenaran. Yang mengingatkan aku tentang kewajipan. Yang notice bahawa aku perlu bersihkan diri dan tukar persalinan aku yang kotor kepada yang bersih.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...